Головна > Інформує Добровеличківське бюро правової допомоги > Порядок оформлення спадщини на земельну ділянку18.05.2021, 13:26

Порядок оформлення спадщини на земельну ділянку


Порядок оформлення спадщини на земельну ділянку починаючи з 2013 року істотно змінився. Законодавством розділено поняття реєстрації земельної ділянки та реєстрації права на земельну ділянку. Нотаріуси, при цьому, отримали доступ та повноваження щодо проведення реєстрації права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно самостійно.

 

Процедура оформлення спадщини на будь-яке майно складається з наступних етапів:

  • відкриття спадкової справи нотаріусом за останнім місцем проживання спадкодавця чи місцезнаходженням його нерухомого майна;
  • подання нотаріусу нотаріально засвідчених заяв про прийняття спадщини від спадкоємців;
  • визначення спадкової маси, в тому числі перевірка реєстрації майна за спадкодавцем;
  • видача свідоцтва про право на спадщину спадкоємцеві (не раніше ніж через 6 місяців з дня відкриття спадщини, тобто дня смерті спадкодавця);
  • реєстрація права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (якщо успадковане нерухоме майно).

 

Право власності на земельну ділянку переходить до спадкоємців на загальних підставах, із збереженням її цільового призначення. Разом з тим, є певні особливості щодо оформлення спадщини на земельну ділянку. Так, для оформлення спадщини нотаріусу необхідно мати в спадковій справі також витяг з Державного земельного кадастру (ДЗК) на земельну ділянку.

Витяг з кадастру може бути виданий місцевим органом Держгеокадастру на підставі запиту нотаріуса. На практиці часто буває так, що нотаріус складає нотаріальний запит та передає його заінтересованій особі (спадкоємцю) на руки для отримання останнім  Витягу з кадастру. При цьому, в тексті нотаріального запиту вказується особа, яку уповноважено отримати витяг з ДЗК на руки.

Нотаріус, отримавши витяг з кадастру, проводить всі необхідні заходи щодо належного оформлення спадкової справи та не раніше ніж через 6 місяців з моменту відкриття спадщини видає спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на земельну ділянку. Одночасно, нотаріус також проводить реєстрацію права власності на земельну ділянку за спадкоємцем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

 

Таким чином, для того, щоб отримати земельну ділянку у спадщину, спадкоємцеві необхідно вчинити наступні дії:

  • подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини. До заяви додаються наступні документи: паспорт та ідентифікаційний номер спадкоємця; свідоцтво про смерть спадкодавця; документи, що підтверджують родинний зв’язок спадкоємця зі спадкодавцем (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо); оригінал документа, що підтверджує право власності спадкодавця на земельну ділянку (Державний акт на право власності на землю; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або Державного земельного кадастру про реєстрацію права власності; свідоцтво про право власності на нерухоме майно; судове рішення, що набрало законної сили, щодо набуття/зміни права власності на земельну ділянку; свідоцтво про право на спадщину); довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
  • надати нотаріусу витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку, який можна отримати на підставі запиту нотаріуса, як зазначено вище;
  • отримати у нотаріуса свідоцтво про право на спадщину;
  • отримати у нотаріуса витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Якщо спадкоємцем подано всі необхідні документи, то нотаріус видає свідоцтво про право на спадщину, а також реєструє право власності спадкоємця у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. З моменту отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності спадщина на земельну ділянку може вважатись оформленою належним чином. Зазначений витяг є остаточним документом, який підтверджує право власності на успадковану земельну ділянку. Додатково звертатись до реєстраційної служби для реєстрації права власності на земельну ділянку не потрібно.

 

Разом з тим, на практиці нерідко буває, що земельна ділянка належала спадкодавцю на підставі Державного акту на право власності на землю. В той же час, в Державному земельному кадастрі можуть бути відсутні відомості щодо присвоєння такій земельній ділянці кадастрового номеру. В цьому випадку процес оформлення спадщини на земельну ділянку уповільнюється необхідністю організації дій щодо внесення земельної ділянки до бази Державного земельного кадастру та отримання відповідного витягу з кадастру (ДЗК).

Отримати витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку, яка не має кадастрового номеру, можна, звернувшись до землевпорядної організації, яка має в своєму штаті сертифікованих інженерів-землевпорядників. Землевпорядна організація розробить технічну документацію щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), погодить її у необхідних установах та отримає витяг з кадастру, який в подальшому треба буде подати нотаріусу для прийняття спадщини. При цьому, технічна документація щодо встановлення меж земельної ділянки розробляється на ім’я спадкодавця, а сам витяг з кадастру видається на ім’я спадкоємця, що зазначений в запиті нотаріуса.

 

Досить часто земельна ділянка, яка у встановленому законодавством порядку переходить до спадкоємця в порядку спадкування, перебуває в оренді. Новому власнику земельної ділянки слід мати на увазі, що зміна власника земельної ділянки (орендодавця) не є підставою для припинення договору оренди землі, крім випадків, коли в самому договорі оренди прописано, що смерть орендодавця є підставою для припинення його дії.

Отже, успадкувавши земельну ділянку, спадкоємець приймає на себе не тільки право власності на нього, а й права та обов’язки, що виникли у спадкодавця за договором. При цьому, до закінчення терміну оренди новий власник не має права в односторонньому порядку розірвати договір.

Після переоформлення права власності на земельну ділянку, спадкоємець за погодженням з орендарем може внести зміни в чинний договір оренди. Для зміни договору орендарю необхідно надати копію свідоцтва про право на спадщину, копію державного акта чи інших документів, підтверджуючих право власності на землю, та копію документів, що засвідчують особу нового власника земельної ділянки, підписати додаткову угоду до договору і обов'язково її зареєструвати. Орендна плата за користування земельною ділянкою має бути виплачена спадкоємцю у повному обсязі згідно з умовами договору оренди, але тільки після переоформлення права власності на земельну ділянку з наданням орендарю спадкоємцем підверджуючих документів, а також нових реквізитів для сплати орендної плати за землю.

      

Для отримання детальної інформації, роз'яснень та консультацій звертайтесь до Добровеличківського бюро правової допомоги за адресою: вул. Центральна, 103/7, смт. Добровеличківка, тел. 5-15-40, а також Ви можете звернутися до нас, надіславши своє звернення на електронну адресу бюро dobrovelychkivske@legalaid.kr.ua.


Повернутися назад